Google Adsense Kodu

2015-2016 – Ortaçağ Felsefesi I – Final Sınavı

2015-2016 – Ortaçağ Felsefesi I – Final Sınavı

1. Thomas Aquinas’a göre felsefedeki gerçek ilerleme aşağıdakilerden hangisiyle birlikte ortaya çıkmıştır?

Doğru! Yanlış!

2. Boethius’a göre aşağıdakilerden hangisi quadrivium kapsamında bulunan bilgi disiplinlerinden biri değildir?

Doğru! Yanlış!

3. Aşağıdakilerden hangisi Anselmus’un Ontolojik Tanrı Kanıtlamasını reddeden düşünürlerden biridir?

Doğru! Yanlış!

4. Tüm gerçekliğin bir ve ezeli-ebedi olan yetkin ve aşkın bir varlıktan zorunlulukla çıktığını öne süren metafizik öğretiye verilen adlardan biri değildir?

Doğru! Yanlış!

5. (I) Thomas Aquinas’a göre soyutlama etkinliğinin gerçekleşebilmesi için, aklın, ayırdığı şeylerin birbirlerine bağlı bir varoluş sergilemediklerini anlaması zorunludur. (II) Eğer soyutlanması istenen form, bizzat kendi yapısı gereği bir tür maddeye gereksinim duyuyorsa ve ona dayanıyorsa o zaman soyutlama olanaksız hale gelir. (III) Sadece varoluşta birleşmiş olan nesneler soyutlanabilir. (IV) Soyutlama etkinliğinin, formun maddeden ve bütünün kısımdan soyutlanması şeklinde gerçekleştirilen iki türü vardır. (V) Soyutlama sonucunda ortaya çıkan kavramlar bilmenin aracı değil bilmenin nesnesidirler. Yukarıda Thomas Aquinas’ın “soyutlama” etkinliği hakkında düşünceleri ile ilgili numaralandırılmış ifadelerden hangisi yanlıştır?

Doğru! Yanlış!

6. Periphyseon adlı yapıtında insanı “Tanrı’nın zihninde ezeli ebedi bir şekilde biçimlenmiş belli bir zihinsel kavram” olarak tanımlayan filozof aşağıdakilerden hangisidir?

Doğru! Yanlış!

7. Rogerus Baco’nun tümel bir erdem olarak kabul edilmesi gerektiğini savunduğu bilgi disiplini aşağıdakilerden hangisidir?

Doğru! Yanlış!

8. Bonaventura’ya göre madde ile zihinsel formun bir araya gelmesi aşağıdakilerden hangisini meydana getirir?

Doğru! Yanlış!

9. Boethius Dacus’un akılsal ilkeler bağlamında biçimlendirdiği yapı aşağıdakilerden hangisidir?

Doğru! Yanlış!

10. Duns Scotus’a göre görme dediğimiz etkinliğin sezgisel bir özellik sergilemesinin nedeni aşağıdakilerden hangisidir?

Doğru! Yanlış!

11. Duns Scotus’a göre, doğal yasanın bilişsel ve ontolojik sınırlılıklarının üstesinden gelmek için Tanrı tarafından dikte edilen yasa aşağıdakilerden hangisidir?

Doğru! Yanlış!

12. (I) Genel anlamda Aritotelesçi bilgi anlayışını kabul eder. (II) Tüm bilgilerimizin duyularımızdan kaynaklandığını savunur. (III) Duyularımız aracılığıyla elde ettiğimiz imgelerdeki maddi unsurlar etkin akıl tarafından soyutlanır. (IV) Fizik dünyadaki bireysel varoluşların tümü doğrudan doğruya akıl tarafından algılanır ve duyular tarafından kavranır. (V) Ona göre insanın en yüksek güçleri onun aklı ve iradesidir. Yukarıdaki paragrafta Duns Scotus'un bilgi anlayışı ile ilgili numaralandırılmış ifadelerin hangisi yanlıştır?

Doğru! Yanlış!

13. De Docta Ignorantia (Öğrenilmiş Cehalet) adlı eser aşağıdaki Ortaçağ düşünürlerinin hangisine aittir?

Doğru! Yanlış!

14. Nicolaus Cusanus’un felsefesinde aşağıdaki kavramlardan hangisi Tanrı’ya karşılık gelecek şekilde kullanılmıştır?

Doğru! Yanlış!

15. (I) Nicolaus Cusanus'a göre insanın evrendeki yeri biriciktir. (II) insan melekler ile fizik dünya arasında yer almaktadır. (III) Cusanus'a göre insanın en önemli özelliği, aynı anda hem maddeyi, hem organik ve hayvani hayatı hem de akılsallığı kendinde barındırmasıdır. (IV) insan evrenin en yetkin bir şekilde yansımasıdır. (V) Aristotelesçi çelişmezlik ilkesini şiddetle savunarak evrendeki uyumu kanıtlamaya çalışılmıştır. Yukarıdaki Nicolaus Cusanus'un savunduğu fikirler ile ilgili numaralandırılmış ifadelerin hangisi yanlıştır?

Doğru! Yanlış!

16. Ockhamlı William’a göre aşağıdakilerden hangisi, Tanrı’nın şeklen olumsuz ama anlamca olumlu sıfatlarından biridir?

Doğru! Yanlış!

17. Öz-varoluş çatışmasını azaltmayı tercih edip, sorunu gerçeklikteki bir sorun olmak yerine daha çok biçimsel bir konu olarak görmeyi tercih eden filozoflara ne ad verilir?

Doğru! Yanlış!

18. Francisco Suarez’e göre Tanrı nasıl bir varlıktır?

Doğru! Yanlış!

19. Francisco Suarez’e göre, mümkün varlığın aktüelleşmiş kısmı olan varlık aşağıdakilerden hangisidir?

Doğru! Yanlış!

20. Francisco Suarez’e göre insan eylemlerinin biricik ölçütü ve kuralı aşağıdakilerden hangisidir?

Doğru! Yanlış!

2015-2016 - Ortaçağ Felsefesi I - Final Sınavı
Durumun hiç iyi gözükmüyor. Çalışmanız gerekiyor. Hem de çok ve kaliteli çalışmanız gerekiyor. Çalışmadan, emek sarfetmeden kim başarılı olmuş ki sen olacaksın. Tembelliği bırakıp, çalışmaya başla. Hemen şimdi… Acele et, zaman çabuk geçiyor… Unutma; Başarı, hazırlık ve fırsatın buluştuğu yerdir.
Herhalde dersine şöyle bir bakıp geçmişsin. Çalışacaksın, çalışmadan olmaz. Emek sarfetmeden hiç olmaz. Çalışırsan başarılı olmaman için hiçbir sebep yok. Başarı, her gün tekrarlanan küçük çabaların toplamıdır. Vaktin mi yok? Hiç sanmıyorum. Telefona, televizyona ayırdığın zamanın azını derslerine ayırırsan bu iş olur ve olacaktır. Neden olmasın ki? Çok geç değil…
Sonuca göre başarınız orta hallice gözüküyor. Ne iyisin ne de kötüsün diyebiliriz… Böyle de olmaz deyip hatanı telafi etmek için, kendine söz vermelisin. Daha başarılı olmanın yolu çalışmaktan, emek sarfetmekden geçiyor. Bunu unutma… İnat et ve başar. Başarmak için kendi iradenizin her şeyden çok daha önemli olduğunu asla unutmayın. Başarmak senin de hakkın...
Durumunu değerlendirecek olursak, iyiye yakınsın. Ama zirvede de değilsin. Niye değilsin? Biraz daha çaba gösterirsen, daha başarılı olacaksın gibi gözüküyor. Bundan sonra daha iyi olacağım, daha çok çalışacağım diye kendine söz ver ve inatla, azimle yoluna devam et. İnsan bir şeyi ciddi olarak istemeye görsün, hiçbir şey erişilemeyecek kadar yükseklerde değildir. Daha iyi olacaksın, emin olunuz…
Gayet iyi durumdasın ve başarılısın. Ancak, bu sonucu görüp de kendini bırakma. Başarının devamlı ve düzenli, kaliteli bir çalışmanın sonucunda geldiği hiç unutma. Her zaman zirveye doğru koşmaya devam et. Başarı mutluluk getirir, huzur getirir... Yolun açık, başarıların daim olsun…